Jeszcze kilkanaście lat temu kasyn nie trzeba było reklamować. Reklamowały się same – intrygującymi szyldami czy połyskującym nad drzwiami wielobarwnym neonowym napisem: KASYNO. Koło takiego punktu nie dało się przejść obojętnie. O dobrych kasynach znajomi rozmawiali ze sobą przy piwie i zabierali do nich swoje partnerki. Teraz kiedy duża część życia naszych klientów toczy się w Internecie, taki rodzaj promocji może okazać się niewystarczający. Klienci, którzy będą chcieli dowiedzieć się, które kasyno w mieście jest najlepsze, prędzej wpiszą po prostu frazę NAJLEPSZE KASYNO w wyszukiwarkę, zamiast pytać o opinię znajomych. Warto więc zastanowić się, jak wygląda Twoja strona internetowa (w XXI wieku to ona jest najważniejszą wizytówką Twojego kasyna), czy zachęca do skorzystania z Twojej usługi i czy łatwo znaleźć ją w wyszukiwarce. Z naszego artykułu dowiesz się, co to jest marketing internetowy, jakie są jego rodzaje i czy warto wprowadzić go w swojej firmie.

Co to jest marketing internetowy?

Marketing internetowy (inaczej e-marketing) to odmiana marketingu tradycyjnego, z tą różnicą, że głównym medium jest Internet. Specjalizuje się on w promowaniu firmy, kreowaniu pozytywnego wizerunku marki i tworzeniu więzi między przedsiębiorcą i jego klientami. E-marketing działa na nieco innych zasadach niż marketing tradycyjny – widać tu większą rolę odbiorcy komunikatu. Pozytywne komentarze klientów podnoszą wiarygodność naszego kasyna, ale dzięki marketingowi internetowemu możemy sprawić, że będą one bardziej widoczne i przyniosą naszemu wizerunkowi więcej korzyści. Tak samo negatywny komentarz nie musi od razu psuć naszej opinii – doświadczony specjalista do spraw marketingu potrafi odpowiednio na niego zareagować i w ostatecznym rozrachunku zamienić pozorną wizerunkową klęskę w sukces.

Na wprowadzenie marketingu internetowego decyduje się coraz więcej firm i to z dobrymi skutkami. Jest to wciąż rozwijająca się specjalizacja, która nadal się udoskonala. Na niektórych uczelniach marketing internetowy jest już samodzielnym kierunkiem studiów, który jest wybierany przez wielu absolwentów szkół średnich, co pokazuje, jak wielką rolę pełni obecnie ta dziedzina. Większości z nas e-marketing kojarzy się przede wszystkim z reklamami wyskakującymi na różnych blogach albo pojawiającymi się przed filmikami na YouTubie. Tak naprawdę jest to tylko jedna z wielu odmian marketingu internetowego. Nie będziemy dokładnie przedstawiać każdej z nich – skupimy się tylko na niektórych, które mogą przynieść realne zyski Twojemu kasynu.

Typy marketingu internetowego

Jedną z bardziej popularnych odmian marketingu internetowego jest pozycjonowanie. W dużym skrócie są to wszystkie działania służące do zwiększenia widoczności danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jest to dużo prostsze, niż się wydaje. W idealnej wyszukiwarce informacje byłyby sortowane od najbardziej przydatnej do najmniej przydatnej, zatem po wpisaniu w Google hasła: KASYNO WARSZAWA, na samej górze wyświetliłoby się nam najlepsze kasyno w całej stolicy. Tak jednak nie jest, ponieważ algorytmy Google wcale nie działają w ten sposób. Dobry specjalista do spraw marketingu jest w stanie za pomocą technik pozycjonowania sprawić, że Twoje kasyno będzie wyświetlać się użytkownikom Internetu na wyższej, a może nawet i na pierwszej pozycji w wyszukiwarce.

Inną odmianą e-marketingu jest content marketing, czyli marketing treści. Polega on na tworzeniu kontentu na rozmaite tematy, które nie zachęcają wprost klientów do skorzystania z Twojego kasyna. Jego celem nie jest stricte reklama Twojego kasyna (choć pośrednio oczywiście jest!), ale tworzenie dobrej relacji z Twoimi potencjalnymi klientami. Content marketing jest ściśle związany z pozycjonowaniem, ponieważ dobrej jakości teksty również wpływają na widoczność strony w wyszukiwarce.

Specyficzną gałęzią e-marketingu jest e-mail marketing, który wykorzystuje jako narzędzie komunikacji pocztę elektroniczną. Rozsyłanie maili jest niekiedy bardziej skuteczne niż publikowanie treści na stronie, gdyż trafiają one bezpośrednio do klienta, który może poczuć się potraktowany bardziej indywidualnie. Pamiętaj jednak, że powinieneś wysyłać wiadomości tylko tym użytkownikom, którzy zapisali się na Twój newsletter – inaczej maile dotyczące Twojego kasyna staną się dla potencjalnych klientów spamem.

Kasyno w mediach społecznościowych

Aktualnie media społecznościowe pełnią nie tylko funkcję rozrywkową. Wielu użytkowników wykorzystuje je do wyszukiwania różnych ofert i informacji na temat potrzebnych im usług. Jeśli Twoje kasyno nie jest jeszcze obecne na Facebooku, warto naprawić to niedopatrzenie. Jest to obecnie najbardziej popularny serwis społecznościowy w Polsce, a przeciętny użytkownik spędza na nim około 21 minut dziennie. Szkoda byłoby nie wykorzystać tych 21 minut dla promocji Twojego kasyna.

Kreowanie swojego wizerunku na Facebooku nie polega na spamowaniu kilka razy dziennie słabej jakości postów o podobnej treści. Jeśli komunikaty nie zostaną sformułowane w sposób przykuwający uwagę i zgodnie z zasadami marketingu, nawet wpisy sponsorowane niewiele tu pomogą. Dobry specjalista do spraw marketingu jest w stanie stworzyć post, który nie tylko nie będzie męczący dla użytkowników, ale również podniesie sympatię dla Twojego kasyna.

Facebook nie jest jednak jedynym przydatnym serwisem społecznościowym. Dużą popularnością cieszy się także Instagram, a ostatnimi czasy również TikTok. Promowanie kasyna w tych miejscach rządzi się podobnymi zasadami, co promowanie na Facebooku, jednak ma nieco inną specyfikę. Na Instagramie dużo ważniejsza od tekstu pisanego jest oryginalna i zapadająca w pamięć grafika, a na TikToku – interesujące materiały wideo.

Rozpowszechniając swoje kasyno w social mediach, powinieneś przede wszystkim zastanowić się, jaka jest Twoja grupa docelowa i dostosować do niej swoje komunikaty. Zapewne większość Twoich klientów to osoby czynne zawodowo – nie ma więc sensu publikowania postów o godzinie 12, kiedy są zajęci pracą, ani tym bardziej o 4 nad ranem, kiedy mają wyłączony telefon. Dobrze jest zaistnieć w kilku serwisach, jednak powinieneś najbardziej skupić się na Facebooku, który ma największe grono odbiorców w różnym wieku – większość użytkowników TikToka to dzieci i nastolatkowie, którzy raczej nie są potencjalnymi klientami Twojego kasyna. Opieranie swojego marketingu głównie na tym serwisie jest co najmniej ryzykowne.

Jak zacząć?

Jeśli już zdecydujesz się na wprowadzenie marketingu internetowego do promocji Twojego kasyna, możesz zadać sobie pytanie – jak zacząć i ile to kosztuje? E-marketing nie jest jedną z utajnionych gałęzi czarnej magii i każdy może nauczyć się wykorzystywać go w praktyce. Wiele praktycznych informacji możemy zdobyć z darmowych kursów czy chociażby z literatury przedmiotu. Prawda jest jednak taka, że wymaga to dużo wysiłku i samozaparcia, a nie każdy ma na to czas i oczywiście ochotę, co jest całkowicie zrozumiałe. Wielu właścicieli firm woli więc oddać to wymagające i pracochłonne zadanie w ręce specjalistów.

Podobno najbardziej irytująca odpowiedź firm marketingowych na pytanie „Ile kosztuje e-marketing dla mojej firmy?” brzmi: „To zależy”. Odpowiedź ta jest jednak najbardziej trafna i odpowiadająca rzeczywistości. Oferta dla poszczególnych klientów może nawet znacznie się różnić, ponieważ każda firma ma inną specyfikę i inne potrzeby. Cennik dla Twojego kasyna zostanie więc ustalony indywidualnie.

Nie należy też zapominać o grach kasynowych, które mogą być reklamą w samą w sobie. Wystarczy zajrzeć na witryny popularnych kasyn online, a już na pierwszej stronie wyświetlą się liczne gry na pieniądze. Najczęściej wybieraną formą rozgrywki są automaty do gier hazardowych, których w kasynach można znaleźć całe mnóstwo. Do tego dochodzą tez gry stołowe, teleturnieje, loterie, minigry i kasyna na żywo.

Agencje marketingowe mogą zaproponować Ci kilka rodzajów marketingu internetowego. Która opcja będzie więc najlepsza dla Twojego kasyna? Najlepiej nie ograniczać się tylko do jednej, ale wybrać kilka z nich. Wtedy marketing internetowy przyniesie najszybsze wymierne korzyści dla Twojego kasyna.