Inbound marketing to jedna z najskuteczniejszych strategii marketingu cyfrowego i jedna z najbardziej niedocenianych zarazem. Danie odnajdywania się klientom poprzez zwiększenie widoczności w sieci przynosi bardzo dobre rezultaty. Wdrożenie tej strategii marketingowej nie jest ani problematyczne ani ryzykowne i przynosi sporo korzyści. W dalszej części tekstu przedstawiamy dokładnie czym jest inbound marketing, dlaczego warto go wykorzystywać i jak zwiększać widoczność marki w sieci, aby mogła być łatwo odnajdywana.
Czym jest inbound marketing?
Inbound marketing to tzw. marketing przychodzący. Jest to marketing przyzwolenia, w którym działając marketingowo tworzymy przekaz, który następnie ma być odnajdywany przez odbiorców. Jest on alternatywą dla marketingu wychodzącego — atakującego odbiorcę np. agresywnych reklam displayowych czy wyskakujących okienek do oglądania których odbiorcy są zmuszeni. Inbound marketing polega zatem na tworzeniu reklamy czy działań reklamowych i zaprezentowaniu ich w dogodny sposób, aby klienci mogli łatwo je znajdować i korzystać z nich — samodzielnie decydując czy to zrobią. Inbound marketing opiera się zatem na zwiększeniu widoczności marki w sieci, marketingu wirusowym i content marketingu — wykorzystując po trosze zalety każdego z tych działań.
Inbound marketing może wdrażać każda osoba. Jest on już znany i posiada wiele zalet. Jest też coraz częściej oferowany przez agencje marketingowe tuż obok content marketingu czy marketingu szeptanego. Kluczem do sukcesu w tym rodzaju promocji jest przyzwolenie odbiorcy na skorzystanie z reklamy. Choć pozornie mniej osób zapozna się z nią aniżeli w przypadku masowego emitowania reklam ogólnie, taka strategia będzie w wielu przypadkach skuteczniejsza. Celem inbound marketingu jest nawiązywanie długotrwałych i jakościowych relacji z odbiorcami i danie im wszystkich możliwych sposobów na to, aby odnaleźli naszą dobrze zaprezentowaną markę w internecie oraz kreowanie pozytywnego wizerunku marki.
Dlaczego warto go wdrażać i wykorzystywać?
Pierwszym plusem, dla którego warto stosować inbound marketing jest jego skuteczność. Osoby, które samodzielnie wyrażają zgodę na zapoznanie się z przekazem reklamowym/informacyjnym i samodzielnie zrobią pierwszy krok, aby się z nim zapoznać, są zdecydowane zakupowo i są zainteresowane daną kategorią. To przekłada się na skuteczność i jakość pozyskiwanego ruchu. Osoby takie znacznie chętniej będą korzystały z naszej oferty aniżeli osoby, które trafiły na naszą stronę z grupy przypadkowych osób lub przez nachalne nagabywanie. Inbound marketing to także po części targetowanie naturalne reklamy. Interesują się nią jedynie osoby samodzielnie poszukujące lub wyrażające zgodę na przekaz reklamowy. Nie musimy zatem specjalnie określać grupy docelowe czy testować różnych ustawień reklam jak ma to miejsce np. przy reklamie tradycyjnej a możemy naturalnie korzystać z plusów targetowania odbiorców.
Inbound to też spore kwestie wizerunkowe. Osoby i odbiorcy, którzy mają styczność z naszą marką, odbierają ją w sposób profesjonalny. Szanowanie klientów i ich prywatności oraz pozostawienie im ostatecznej decyzji jest bardzo dobrze odbierane. Potencjalni klienci nie będą bali się współpracować z naszą marką i korzystać z jej usług, gdyż już na początku tej współpracy firma okazuje im szacunek, nie nagabując reklamami a jakościowo i profesjonalnie prezentując swoją markę.
Samo wdrożenie i skorzystanie z inbound marketingu jest proste i niezobowiązujące. Nie musimy również obawiać się ryzyka takiej promocji czy utraty środków i negatywnych konferencji naszych działań. W każdej chwili możemy zrezygnować z promowania się poprzez zwiększenie widoczności w sieci lub korzystać z niezobowiązanych i niskokosztowych sposobów. Przy pomocy inbound marketingu możemy reklamować się zarówno samodzielnie jak i możemy zlecić agencji marketingowej działania w takim stylu. Bardzo ważnym aspektem praktycznym jest fakt, że reklama pozostaje w sieci przez długi czas oraz może przynieść wymierne korzyści pasywnie — jeszcze na długo po zakończeniu promocji.
Jak promować się poprzez inbound marketing?
Pierwszym sposobem promowania się w stylu inbound marketingu jest założenie i pozycjonowanie strony internetowej. W ten sposób będziemy obecni w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach pod odpowiednimi hasłami. Odbiorcy będą mieli do dyspozycji możliwość przejścia na naszą stronę internetową, ale nie będą nagabywani reklamami. Możemy również — posiadając pewne środki, emitować reklamy płatne i w ten sposób być jeszcze bardziej widoczni w wynikach wyszukiwania Google. Na stronach internetowych będziemy mogli publikować oferty i treści w sposób niezakłócony oraz dokładnie taki, na jakim nam zależy — bez żadnych ograniczeń. Promować w ten sposób możemy bezpośrednio sklep internetowy lub jedynie witrynę marki.
Drugim sposobem promowania się w myśl zasady inbound marketingu jest publikowanie contentu w sieci. Będzie to skuteczne działanie ze względu na zwiększające się wymagania jakościowe klientów, którzy poszukują przydatnych informacji. Możemy zatem dodawać darmowe poradniki czy statystyki w różnych miejscach w sieci. Możemy też publikować zdjęcia, video czy materiały interaktywne. Dobrym pomysłem jest też publikowanie darmowych e-booków czy materiałów do pobrania. Promowanie się w ten sposób np. poprzez dodawanie artykułów sponsorowanych sprawia, że raz dodany content pozostaje w sieci przez długi czas i jest chętnie przeglądany. Publikując treści, należy opisać je nazwą czy logiem marki, aby było łatwo odnaleźć naszą firmę czy sklep np. podczas publikacji poradnika na forum.
Trzecim sposobem promowania się przez inbound marketing są social media. To miejsce, gdzie przybywa bardzo dużo osób zainteresowanych różnymi kategoriami. Możemy na Facebooku lub innym portalu społecznościowym stworzyć profil marki, dodawać posty na grupach czy otagowaną treść, która będzie odnajdywana w wyszukiwarce. Do działań zwiększających naszą widoczność w sieci możemy zaliczyć także marketing szeptany, polegający na publikowaniu pozytywnych wpisów oraz naszej marce w sieci czy prowadzenie różnego rodzaju kanałów np. blogu, podcastów itp.
Jakie są jeszcze rodzaje marketingu promocyjnego?